20 Temmuz 2015 Pazartesi

ATÖLYEDE İKİNCİ HAFTAYA DEVAM

 Atölye yürütücümüz Aylin Kartal'ın sunumuyla devam etti. Sunum, 'Antik Yunanda Demokrasi ve Özgürlük' hakkındaydı.






    Bu sunumla beraber Antik Yunanlılar'ında özgürlük kavramı hakkında düşüncelerini öğrenmiş olduk.


Devamında yine yürütücümüz olan Eser Yağcı da bizlere 'İnsan-Mekan İlişkisi' hakkında bir sunum yaptı. Bu sunumda Eser hocanın üzerinde durduğu kavramlar üzerinden aldığım notlar:

-Aidiyet, mekan; İnsan çevreden aldığı etkileri mekana yansıttı.

-Gereksinimlerin değişmesi ve güç temsillerinin etkisi ile mekanlarda farklılaşma ortaya çıktı. Mekanda farklılaşma, her zaman toplumsal katmanlaşma, toplu yaşam alışkanlıklarında farklılaşmanın göstergesi oldu.

-Her fiziksel ve tinsel ortam ya da kabuller dünya üzerinde çeşitlenen kültürlerin/ antropolojik birikimlerin oluşmasını sağladı.

-Zamanla mekan temsili oluşmaya başladı.

-Aydınlanma; endüstrileşme, sanayi kentleri, serbest piyasa ekonomisi, yeni metropoller, kimlik ve temsil probleminin günlük hayatta her alana yerleşmesi.

-Estetik Kültür: standartlaşma/farklılaşma

-Mimarlık özerk bir disiplin haline geldi.

-20.yy ve estetiği Fordist(seri) 1890-1910 arası yapılanma ve yeni yaşam tarzlarını yansıtan biçimlerin dünyaya yayılması.

-Neokapitalizm; modanın kapitalizm ile evliliği.

-Farkli biçim ve stillerin oluşması. Beslenme, örtünme alışkanlıkları değişti.

-Böylelikle mekan hem bir 'ifade arası' hem de 'kimlik-imaj taşıyıcısı'.

-Haliç Tersane'leri kentin işleyişini çok etkiliyordu.(18.yy dan itibaren gelişmekte olan imar bölgesi)

-Perşembe pazarını otonom bir karakteri vardı. Hem dayanışma hem de rekabet ortamı vardı.

-Estetik kültür kentleşmenin(mekanda farklılaşmanın) gelişimi.

-Kentler aynı zamanda hiyerarşininde mekanları oluyor ve politikayla da ilişkilenmeye başlıyor. Karar sahipleri ortaya çıkıyor. Denetim ve kontrol mekanizmaları oluşuyor. ör. 'Ponoptikan Hapishanesi' Garden Cities of Tomorrow.

-1968 hareketi Paris'te patlıyor.

-Constant Niewenhuys-Hollandalı sanatçı- New Babylon ütopyası.Durumcu yaklaşımlar. 1959-74 Deli ve çocuk resimleri, grafittiler ile inceliyorlar.' Kobra' adlı bir hareket oluşturuyorlar.

-Homo Ludens- 20.yy 

-New Babylon; İnsanların içinde olmadığı makinelerin üretimi. İnsanların kendi makinelerini kendilerinin üretmesi.

-Anti-Mimarlık, Anti-Planlama süreci başlıyor.

-Ludic(oyucu) yaklaşımlar.(1968-...) Eğlence kavramının kamusal alana yayılması.

-Başka bir yaşam arayışı, ütopyalar...

-Grafitticiler ' Bşz bu kentte varız, biz de bu mekanın parçasıyız' gibi izler bırakırlar.

-Savaş, deprem, mekanla aidiyetin koparılması.

-2000'ler 'parametrik tasarım', yeniden üretilen doğa.

Sonuç olarak mekanı bşr temsil alanı olarak yeniden kurgularken;

-Perşembe Pazarı'ndaki risk: Soylulaşma.
-Eski haritalara bakıp bölgenin ticaretini araştırmak.
-Birinin özgürlük alanını yaratması, diğerlerini köleleştirilmesi.
-Yelkenci Han'dan materyaller toplanabilir, neler geliyor, nereye akıyor, akşamında kimler geliyor, neler oluyor?









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder