Bu sunumla beraber Antik Yunanlılar'ında özgürlük kavramı hakkında düşüncelerini öğrenmiş olduk.
Devamında yine yürütücümüz olan Eser Yağcı da bizlere 'İnsan-Mekan İlişkisi' hakkında bir sunum yaptı. Bu sunumda Eser hocanın üzerinde durduğu kavramlar üzerinden aldığım notlar:
-Aidiyet, mekan; İnsan çevreden aldığı etkileri mekana yansıttı.
-Gereksinimlerin değişmesi ve güç temsillerinin etkisi ile mekanlarda farklılaşma ortaya çıktı. Mekanda farklılaşma, her zaman toplumsal katmanlaşma, toplu yaşam alışkanlıklarında farklılaşmanın göstergesi oldu.
-Her fiziksel ve tinsel ortam ya da kabuller dünya üzerinde çeşitlenen kültürlerin/ antropolojik birikimlerin oluşmasını sağladı.
-Zamanla mekan temsili oluşmaya başladı.
-Aydınlanma; endüstrileşme, sanayi kentleri, serbest piyasa ekonomisi, yeni metropoller, kimlik ve temsil probleminin günlük hayatta her alana yerleşmesi.
-Estetik Kültür: standartlaşma/farklılaşma
-Mimarlık özerk bir disiplin haline geldi.
-20.yy ve estetiği Fordist(seri) 1890-1910 arası yapılanma ve yeni yaşam tarzlarını yansıtan biçimlerin dünyaya yayılması.
-Neokapitalizm; modanın kapitalizm ile evliliği.
-Farkli biçim ve stillerin oluşması. Beslenme, örtünme alışkanlıkları değişti.
-Böylelikle mekan hem bir 'ifade arası' hem de 'kimlik-imaj taşıyıcısı'.
-Haliç Tersane'leri kentin işleyişini çok etkiliyordu.(18.yy dan itibaren gelişmekte olan imar bölgesi)
-Perşembe pazarını otonom bir karakteri vardı. Hem dayanışma hem de rekabet ortamı vardı.
-Estetik kültür kentleşmenin(mekanda farklılaşmanın) gelişimi.
-Kentler aynı zamanda hiyerarşininde mekanları oluyor ve politikayla da ilişkilenmeye başlıyor. Karar sahipleri ortaya çıkıyor. Denetim ve kontrol mekanizmaları oluşuyor. ör. 'Ponoptikan Hapishanesi' Garden Cities of Tomorrow.
-1968 hareketi Paris'te patlıyor.
-Constant Niewenhuys-Hollandalı sanatçı- New Babylon ütopyası.Durumcu yaklaşımlar. 1959-74 Deli ve çocuk resimleri, grafittiler ile inceliyorlar.' Kobra' adlı bir hareket oluşturuyorlar.
-Homo Ludens- 20.yy
-New Babylon; İnsanların içinde olmadığı makinelerin üretimi. İnsanların kendi makinelerini kendilerinin üretmesi.
-Anti-Mimarlık, Anti-Planlama süreci başlıyor.
-Ludic(oyucu) yaklaşımlar.(1968-...) Eğlence kavramının kamusal alana yayılması.
-Başka bir yaşam arayışı, ütopyalar...
-Grafitticiler ' Bşz bu kentte varız, biz de bu mekanın parçasıyız' gibi izler bırakırlar.
-Savaş, deprem, mekanla aidiyetin koparılması.
-2000'ler 'parametrik tasarım', yeniden üretilen doğa.
Sonuç olarak mekanı bşr temsil alanı olarak yeniden kurgularken;
-Perşembe Pazarı'ndaki risk: Soylulaşma.
-Eski haritalara bakıp bölgenin ticaretini araştırmak.
-Birinin özgürlük alanını yaratması, diğerlerini köleleştirilmesi.
-Yelkenci Han'dan materyaller toplanabilir, neler geliyor, nereye akıyor, akşamında kimler geliyor, neler oluyor?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder